39-го сезону Київський театр опери і балету для дітей та юнацтва презентує камерні проєкти та готує низку прем'єр. Про концепцію театру та плани сезону розповів директор - художній керівник театру Петро Качанов.
Як пандемія і карантинні обмеження вплинули на репертуар театру?
- Пандемія вплинула на театри опери та балету особливо. Тому що на сцені в нас може бути близько 120 артистів одночасно. Чудово розуміємо, що, за нормами, які нам диктують Кабінет міністрів та світова практика, ми повинні зберігати дистанцію, оберігати творчий склад і глядачів. Тому репертуар складаємо ситуативно. Робимо все можливе, щоб розвести трьох основних китів опери - оркестр, хор, балет. Зокрема, даємо балетні постановки під фонограму.
У нашій програмі є гала-концерти, які намагаємося робити різноманітними. Пандемія сприяла тому, що багато українських зіркових співаків, які працювали на світових сценах, як-от Андрій Бондаренко, Руслана Коваль, Олександр Киреєв, мають змогу частіше виступати в нашому театру, де вони є солістами.
Також пандемія робить нас гнучкішими. Змушені відходити від традиційних норм поведінки, в тому числі і щодо репертуару. Гадаю, це буде корисним і для глядача: він побачить щось нове, чого не побачив би за інших умов.
На вистави артсцени, на якій до пандемії приймали 122 глядачів, продаємо 60 квитків.
Скільки, за умовами карантину, ви можете розмістити глядачів і артистів?
- В умовах помаранчевої зони глядачів було пів зали, це приблизно 220 місць. На сцені, наприклад, можемо розмістити оркестр у складі близько 50 осіб. Але ми намагаємося музикантів розсаджувати по всій глибині сцени. Просимо оркестрантів надівати маски, крім музикантів з духовими інструментами. Даємо балетні постановки під фонограму. На вистави артсцени, на якій до пандемії приймали 122 глядачів, продаємо 60 квитків.
Раніше успішною вважалася вистава, на якій був переаншлаг. Зараз - якщо заповнено 50% місць. Люди не бояться ходити в ресторани, супермаркети, бо це для них життєво необхідно. А ось культура сьогодні не є такою життєво необхідною, і особисто для мене це трохи боляче. Багато людей побоюються ходити в театр. Сподіваюся, з часом це минеться.
Яким бачите розвиток Київської опери на Подолі?
- Наша концепція - універсальний театр. Прагнемо створити культурний заклад, не обмежений консерватизмом чи традиційними догмами. У який зранку з дитиною можна піти на освітню виставу "Симфонічна абетка", а ввечері з друзями - на сучасний балет чи оперу. Наша універсальність, зокрема, в тому, що ми робимо оперу доступнішою для глядача. Виконуємо її українською, а не мовою оригіналу. Є люди, які виступають проти цього, кажучи, що порушуємо канонічність. Вважаю, це більше інтерес музикантів і солістів, а не глядачів. Коли глядач приходить на оперу і чує її зрозумілою мовою, розуміє сюжет і діалоги, він прийде йнаступного разу.
Є в планах зробити програму поезії. Триптих, де за три дні представити співану поезію, лірику та еротику.
Які нові проєкти реалізуєте цього сезону?
- Співак Андрій Бондаренко проводить цикл камерних концертів "Від чуття", це пісні і романси у супроводі роялю. Розпочався 24 вересня концертом романсів композитора-романтика Сергія Рахманінова. У жовтні планується концерт музики французького романтизму. Такі програми будуть принаймні раз на місяць.
Нашу артсцену ми хочемо перетворити на простір, де звучатиме не лише музика. Є в планах у листопаді зробити програму поезії. Триптих, де за три дні представити співану поезію, лірику та еротику.
Над чим працює постановочна група?
- Спільно з солістом Національної філармонії Андрієм Маслаковим ставимо оперу "Чарівна флейта" Моцарта. Її прем'єра відбудеться у студії Національної музичної академії, а потім увійде до нашого репертуару. Це буде сучасна версія з українськими діалогами. Арії залишаться мовою оригіналу.
Одним із наших напрямків є створення українського культурного продукту. Залучаємо вітчизняних композиторів. Так Олександр Родін написав для нашого театру балет "Аладін", який ми ставитимемо цього сезону. Над новим одноактним балетом працює хореограф Артем Шошин, плануємо його показати в листопаді-грудні.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Через карантин не можемо грати деякі твори Вагнера, Штрауса, Рахманінова, симфонії Чайковського
Театр був одним з ініціаторів постановки бродвейського мюзиклу, який брав участь у Громадському бюджеті Києва. Що це за проєкт?
- Автор School of Rock - Ендрю Ллойд Вебер. Король мюзиклів і рок-опер, як Jesus Christ Superstar, Cat`s, Phantom Of The Opera та інших. Ми хочемо зробити наш театр українським Бродвеєм. "Школа року" - мюзикл, який ще не зійшов зі світових сцен. Унікальний тим, що його створено для публіки будь-якого віку. Не 3-4 номери, а весь мюзикл - суцільний хіт. Він дуже яскравий, там багато дітей, які грають на музичних інструментах - гітарах, барабанах, клавішних, і ми будемо таких юних артистів шукати. Для Києва це може бути крок у бік світової культури мюзиклів. Діти, які сьогодні займаються в музичних школах, не мають можливості брати участь у професійних постановках. А ми даємо такий шанс.
Проєкт набрав понад 2 тисячі голосів підтримки, чекаємо на рішення. Якщо опиниться серед переможців, перекладемо мюзикл українською мовою та поставимо наступного року. Готуємо контракт щодо ліцензії. Сподіваюся, нам нададуть дозвіл на 20 показів протягом одного року, з березня 2021-го по березень 2022-го. Хочемо поставити мюзикл дуже професійно, щоб він не відрізнявся від бродвейського.
Про що йдеться у виставі?
- На початку 2000-х був американський однойменний комедійний фільм, за мотивами якого й написано мюзикл. Розповідає про епатажного рокера, якого ніхто не розумів. Він втратив свою групу, від нього відмовилися колеги. Випадково сусід по квартирі запропонував герою замінити вчителя у звичайній школі. Він погодився, хоч не мав знань і навичок. Замість того щоб вчити дітей математики чи хімії, створює з ними рок-гурт. Вони беруть участь у дорослому фестивалі, де дивують усіх своїм виступом. Це те, що завжди цікавить: індивідуальна яскрава талановита особистість, яка вирізняється з-поміж усіх. Яка досягає успіху сама і допомагає реалізуватися іншим.
Герої опери Гаетано Доніцетті Viva la mamma заспівали на столичному Житньому ринку.
Чи є у вас план Б, якщо Київ увійде до червоної зони і театр буде змушений закритися?
Ми будемо подовжувати проєкт музичних відео "Якщо ти не йдеш у театр - театр приходить до тебе", в якому наші солісти виконують фрагменти опер на різних столичних локаціях. Першими герої опери Гаетано Доніцетті Viva la mamma заспівали на столичному Житньому ринку. У новому ролику Фігаро, персонаж опери Вольфганга Амадея Моцарта "Весілля Фігаро", опинився в одному з вагонів київського метро і зваблює пасажирів своїм співом. Наступною стане інтервенція у столицю героїв опери "Богема" Джакомо Пуччіні.
На жаль, не маємо потужного ресурсу і професійного обладнання, щоб робити онлайн-трансляції. Не хочемо робити це неякісно. Від поганого продукту до антиреклами - пів кроку. Сподіваюся, якщо й буде такий період, то недовго.
У жовтні Національна оперета України за підтримки Українського культурного фонду презентує проєкт для дітей "Перший крок у велике мистецтво". Його прем'єра відбудеться онлайн на Youtube-каналі оперети. Це серія інтерактивних вистав, які знайомлять дітей зі світом музики. У програмі - чотири вистави, які розкажуть про музичні традиції різних країн та музичні інструменти. Глядачі дізнаються про творчість знаних композиторів, цікаві факти та легенди світу музики.
17 жовтня вистава "У ритмі Африки" познайомить маленьких глядачів з етнічними африканськими музичними інструментами - кпанлого, берімбау, калімбою. 18 жовтня вистава "Велика Jazz-подорож" розкаже про розвиток джазового мистецтва. 24 жовтня "Іспанські історії" презентують особливості іспанського музичного мистецтва, а 25 жовтня "Україна музична" представить музичні скарби нашої країни.
Коментарі